4 veckor med PTO och Betty

 
Den osminkade och svettiga sanningen. 
Jag gillar inte att stå framför kameran. (Läs iPhone) Speciellt inte efter ett svettigt benpass och 20 minuter backträning med 15% lutning. Svettigt. Mjölksyra.
 
Svettigt, men inte lika mycket mjölksyra bjöd mina 4 veckor med PTO och Betty på. 
Målet med min träning började vi prata lite om. Och jag har ju egentligen inget mål. Träning är vardag för mig. Lika normalt som att sova, äta, andas. Målet borde alltså vara att förbli frisk och bli starkare, snabbare. Shapa till mig lite till. Men den stora anledningen till att jag tränar är ju faktiskt för att jag tycker att det är väldigt kul.
Min huvudsakliga träning är nog löpning. Till det kommer några pass styrka. Så många jag hinner klämma in. 
 
Vi bestämde oss därför för att byta ut ett styrkepass till ett kettlebellpass. 
 
Det är väldigt smidigt att få passet skickat till sig i en app. Telefonen är mitt redskap. Jag har den med mig överallt. Sover med den under madrassen till och med. I fall man skulle få ett meddelande eller en uppdatering mitt i natten... 
Betty är flexibel och så otroligt duktig. Det känns som om jag har bombat henne med frågor och uppdateringar ibland. Och jag har troligen inte riktigt använt appen som det är tänkt, men det viktigaste (känner jag) är att jag har fått ut något av träningen och det har jag.
Jag har fått upp ögonen för kettlebellträning. Svingen, som i början kändes i ländryggen och axlarna (helt fel teknik alltså) har jag rättat till, tack vare mycket bra coaching från Betty. Clean and Jerk har jag också lärt mig älska. Bland annat. Det finns många övningar jag kommer använda mig av i mina styrkepass framöver. 
 
Jag försöker tänka funktionell träning, balans, smidighet, övningar där jag får bättre styrka i benen och bättrar på löpsteget, undviker skador mm. 
 
Utöver kommunikation med Betty (min coach i PTO) så har jag också fått uppdateringar via mail, från PTO. 
 
Visst, jag kan sakna att inte ha Betty som en fysiskt närvarande PT ibland. Det skulle vara väldigt roligt att träna med henne och att få direkt kritik och pepping då man utför övningarna är så klart riktigt bra. Jag tycker dock att PTO är ett mycket bra alternativ då det är smidigt att ta med sig. Man behöver egentligen inte boka en tid med sin PT. Man är mer flexibel. Det kostar inte lika mycket. Och pepping och coaching har jag verkligen fått massor i alla fall. 
Så pass mycket att jag vill köra en omgång till. Fast lite senare i sommar. Efter min semester och efter att jag har avverkat några bröllop (fotografering).
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan jag inte uppdatera i appen på gymmet, då internet inte fungerar. (Man ska ju inte surfa på ett gym, så det är ju egentligen inget problem). Dock kan jag utföra alla övningar utan några som helst problem. 
Uppdateringarna har jag gjort efter passen. 
Och jag har lagt in ett kettlebellpass varje vecka, även några kettlebellövningar vid fler träningstillfällen. 
 
Sammanfattningsvis så rekommenderar jag både PTO och Betty varmt! 
 
Och, som jag sa tidigare så kommer jag fortsätta uppdatera er lite med min träning. Jag har ju halvmaran som mål i år. Än så länge.
 
Så kommer jag självklart uppdatera er med fler bilder i framtiden. Bloggen har vilat lite i år, men snart kommer bröllop, student och annat så till er som vill se fler bilder - håll ut. Även det kommer.
 
Till Betty och PTO - TUSEN TACK! 
Vardag och annat | Betty, Kettlebell, PTO, PTO.nu, Personlig Träning Online, The B-Room, Träning, Träningsapp, Träningsglädje | | 7 kommentarer |

Då pratar vi lite träning igen - den här gången personlig träning och PTO

För så här är det. Då jag inte jobbar, fotograferar, äter eller sover så tränar jag. Ungefär.
 
Efter att ha blivit tvingad till en paus från träningen är jag nu på banan igen och det känns riktigt bra. Så där riktigt 100% bra!

Alla fantastiska fördelar som också kommer med träning. Det tog inte många dagar för mig att bli hooked igen. I början var det väldigt mycket fokus på kondition, men runt jul började jag köra styrka igen. På ett nytt sätt.
 
Eftersom jag helt har slutat som instruktör (efter 14 års instruerande - jag blev tvungen att räkna efter och kom på att det faktiskt har gått rätt många år) så kände jag att jag måste hitta något annat spännande på gymmet. Något jag faktiskt inte testat innan. 
Löpningen går bra. Styrketräningen går bra. Visst. Men jag saknar något.
 
Jag fick chansen att testa PTO och helt fantastiska Betty. Betty som också driver The B-ROOM.
I veckan körde jag första passet Kettlebell, efter instruktioner i PTO appen.
Så smidigt!
Man laddar ner en app där man får nya pass, man uppdaterar sin träning och resultat och får coaching av sin PT. Appen är väldigt smidig och det är enkelt att uppdatera vad man gör. Det plingar också till i telefonen om Betty har uppdaterat något till mig.
Det funkar inte riktigt att använda appen fullt ut på gymmet då internet nästan är obefintligt där. Jag kan inte kolla på övningarna eller uppdatera i nutid då jag tränar. 
Superfantastiska och coola (alltså Betty är verkligen bra) Betty spelade då in en personlig video och skickade till mig, där hon visade mig övningarna noga. 
Här kan du läsa lite mer och förstå att det är väldigt viktigt att man gör rätt. 
 
Jag som tyckte att jag hade stenkoll på svingen vid första passet insåg att jag inte gjort många rätt. 
(Jag kör alltså Kettlebellträning, 4 veckor, Nybörjare. Detta finns att köpa på PTO.)
Betty går noga igenom tekniken och vad man ska tänka på vid varje övning. 
Jag är verkligen imponerad över tiden hon tar för att svara på mina frågor och att spela in personliga meddelanden (meddelanden & videos). Det känns väldigt exklusivt.
 
Idag körde jag mitt andra kettlebellspass någonsin och det kändes bättre (mycket bättre) än det första. Jag slipade på tekniken och kände att jag hittade ett bra flow i rörelserna.
 
Ett väldigt skönt komplement till all löpträning som jag kör. För visst hinner jag med massor av det också, men jag har verkligen insett att det behövs massa styrka också, för att inte slita ut sig. 
 
Valkarna börjar komma tillbaka i händerna och jag mår riktigt gott! Jag är nästan lite sugen på att flytta ner till Växjö bara för att få träna med Betty. Men bara lite...
 
Vill du få lite push på vägen med din träning tycker jag att du ska klicka in i PTO och läsa lite.
Foton - Mobilbilder, Vardag och annat | | 7 kommentarer |
Upp